czwartek, 14 lipca 2011

26 {Przemyślenia}

Leżąc ostatnio w łóżku, zaczęłam sobie myśleć o pewnej sprawie. Dramatu nie ma, ale jest pewna kwestia, która mnie zastanawia...

Dosyć często się zdarza, że mniej lub bardziej znajomym, lub całkowicie nieznajomym udostępniam swoje zdjęcia. Bo przy okazji uda mi się zrobić np. ich dzieciom, kiedy fotografuję swoje. Bo lubię to robić, lubię dzielić się swoimi zdjęciami. Proszę ich w zamian o jedno. Dostają dwie wersje pliku - o wysokiej rozdzielczości do odbitek, oraz pomniejszony, z logo na www. Proszę tylko o to, by nie umieszczali w internecie zdjęć bez logo.

I zgadnijcie co się dzieje?

Nie wiem dlaczego tak jest. Nie rozumiem też dlaczego moi klienci to rozumieją i umieszczają w sieci zdjęcia z podpisem. Nie mają z tym problemu, w przeciwieństwie do osób, które dostają ode mnie zdjęcia bezpłatnie. Może dlatego, że płacą za te zdjęcia i doceniają trud włożony w sesję i obróbkę? Ale czy fakt, że daję coś bez wynagrodzenia umniejsza wartość mojej pracy? Czy te godziny spędzone przed komputerem wyglądają inaczej?

Może to ja jestem dziwna. Może wymagam zbyt wiele... Ale czy nie można zrobić tego w ramach zwykłego "dziękuję"?

I jeśli to Ciebie dotyczy mój drogi znajomy/nieznajomy to wybacz, że robię to tak nie-wprost. Ale nie umiem prosić. A chciałabym ci powiedzieć: doceń proszę moją pracę.

7 komentarzy:

  1. jeśli umieszczam czyjeś zdjęcia bez logo (bo czasem logo po prostu mnie drażni), to przynajmniej podpisuję: 'zdjęcie autorstwa XYZ'...

    OdpowiedzUsuń
  2. ...i tak też można i bym się nie obraziła ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Paulino,u mnie jest tak samo.Dwa razy dałam koleżance kilka fajnych zdjęć jej synka,wykonanych przy okazji wspólnych zabaw z moją córką. Poprosiłam aby wstawiła przygotowane już,pomniejszone zdjęcie z logo...co zrobiła,sama pomniejszyła duży rozmiar zdjęcia gdzie jakiś to dziwnie się skompresowało tracąc dużo na jakości.I tyle było z mojej prośby.Nie wiem czemu tak zrobiła.

    OdpowiedzUsuń
  4. Właśnie wiem, że nie tylko ja mam z tym problem, że jest to powszechne i nagminne. Czemu tylko - się pytam? Przecież to jest nasza praca, nasz wysiłek... Mamy dawać tylko miniaturkę z logo a za odbitki kazać płacić? Przecież nie o to chyba chodzi...

    OdpowiedzUsuń
  5. No właśnie dziwni Ci ludzie są :] ja na szczęście rzadko się z takim zachowaniem spotykam.

    OdpowiedzUsuń